lørdag 12. april 2008

En kunstig fornøyelse

Det går rykter om at den som venter på noe godt, den venter ikke forgjeves. Og da tolker jeg det dithen at den som venter på et nytt blogginnlegg, den venter heller ikke forgjeves.

I skrivende stund er det 1 uke siden "Bergen Kunstmuseum" ble det nye offer for foreningens kultiverte utflukter. Nesten fulltallig denne gangen. Om det har sin bakgrunn i forrige bloginnlegg, er usikkert... I alle fall var Inger Lise den eneste som ikke fant det forgodtbefinnende å være med. Dette var (forhåpentligvis) begrunnet i at hun skulle forsyne oss andre med grøt etter endt ekskursjon...

Etter at studentprisen var et faktum vandret vi videre inn i museet. Vi tok først for oss byggningen i midten "Rasmus Meyers Samlinger". Her kunne vi nyte mesterverker av Evard Munch og andre kunstnere som utfoldet seg kreativt på 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. Da denne var unnagjort tok vi turen inn i "Stenersen" byggningen, som i disse dager huser Pacassos noe spesielle kunstverker. Hva han følte da han malte dem er slett ikke godt å si... Kanskje var han glad?
Siden vi hadde disponert tiden litt dårlig i "Rasmus Meyers Samlinger", ble det desverre ikke tid til å ta turen innom "Lysverket", som er den siste bygningen. Det får vi heller ha til godes...

Foreningens fotograf var ikke så ivrig med knipsefingeren på dette museumsbesøket, så følgende to bilder er all visuell dokumentasjon fra dagen:


Inne på kunsmuseumet fant vi et bilde som undertegnede mener overgikk alle andre bilder... Hvilket motiv!!!

Blant foreningens medlemmer er det forskjell i hvordan kunsten skal nytes...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Har de gløymt å ta bilete av trappa?

Linn sa...

Marthe: Såg du ikkje at Camilla og meg stenne og beundre et kunstverk AV ei trapp? Hehe, me tok trappekonseptet to the next level:-) Hyggelig at me he ein utenomklubbslig fast leser!

Et herlig innlegg va det, Camilla! Det må æg sei:-) Likte spesielt godt det siste bildet og kommentaren, haha!

Anonym sa...

Sjå her ja! Flotte greier! Det er så fint å kunne lese spanade referat frå dei flotte museumsbesøka! Det vert nesten som å besøkje museet endå ein gong :) Fantastisk!

hanne asp sa...

ja TENK om vi kunne besøkt det enda en gang... jeg drømmer meg rent bort...

Linn sa...

Haha!! Æg læ av deg, Hanne:-)
Kanskje du heller skulle starte ein Skjærgårdsdoktoren-klubb? "Vi på Saltö"?

Anonym sa...

Linn, eg såg dessverre ikkje at det va ei trapp før du sa det...

Camilla sa...

Hanne som ikke en gang har lest inlegget... *fornærmet* Neida, jeg ler.

Linn: synes kommentaren til siste bildet sa litt om klubben vår;)

Anonym sa...

Marthe: Korleis går det med skipinga av OMF? Eg meiner, når ein les dette flotte referatet frå den store kunstdagen ville vel nokre og ein kvar få hug til å starte klubb!
PS eg må seie meg einig med Linn, det er gildt med ein fast lesar frå hovudstaden!

Anonym sa...

Skipinga av OMF går dessverre litt dårleg for tida... Me har enno ikkje hatt skipingsmøte. Eg kan jo ikkje vera den einaste grunnleggjaren! Ein kan ikkje vera åleine om eit slikt ansvar! Satsar på å få samla nokre kulturinteresserte museumsentusiastar no til helga, og då skal ideen drøftast og OMF vert mest sannsynleg ein realitet.