onsdag 2. april 2008

BMF besøker De kulturhistoriske samlinger

1. april 2008 var det duket for historiens første BMF-ekskursjon. Til tross for et beskjedent oppmøte (skjerpings, jenter!) besluttet vi å gjennomføre besøket som planlagt.

Etter en heller vittig episode med dama bak skranken, var vi klare for museumsrunden, bevæpnet med 2 stk brosjyre (norsk og tysk), 2 stk kamera uten blitz, 1 stk veske, 1 stk paraply og 1 stk fiktiv koffert. Det skulle ganske raskt vise seg at Linn fant hele fotograferingsopplegget heller pinlig, ettersom BMFs utsendte fotograf vakte en viss munterhet hos vaktene. Bjørn hadde derimot ingen skrupler med dette, og tok derfor på seg ansvaret for både fotografering og andre ting. Som å diskutere fuktighetsprosenten i treet med museumsvakten. (Her så Linn sitt snitt til å ta en liten runde på egenhånd.)

Generelt om museet: De kulturhistoriske samlinger bestod av en etasje med ting og tang fra vikingtida, og flere etasjer med diverse "kirkekunst" fra middelalderen, dvs. x antall "Madonna og barnet", og litt altertavler og denslags. Selvsagt ble hver gjenstand grundig studert av BMFs medlemmer. Her kommer det noen bilder fra den store dagen (tatt uten blitz, derfor litt utydelige):

Linn var så heldig å finne mannen i sitt liv i viking-avdelingen.


En steinmur Bjørn fant meget interessant.



Stirrende Maria, og et neseløst Jesusbarn.



En sur Maria.


Intet museumsbesøk uten å ta bilde av trappa! (Eller hva sier du, Camilla?)

Flau Linn poserer ved himmelseng (idet en humrende museumsvakt passerer utenfor bildet..)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååå, så flott at dere deler deres inntrykk av besøket med oss upålitlige medlemmer :)

Håper virkelig at mi kan ta turen der ei anna gang au, for det så ut som det var mye flott å se på :)

På gjensyn :)

Camilla sa...

Jeg LER av museumstrappen! (nydelig vinkel, forresten:p) Og må jo si meg enig.Trappen sier så mye om museumet, på et vis...
Synes nesten det skal bli en greie; trappebilde fra alle museumer vi er på!

Anyway... gleder meg til jeg også kan bli med på museumsekskursjon! Da satser jeg på at forelesning ikke er flyttet!

Anonym sa...

Veldig bra forfattet!
Dette så gøy ut. Skulle ønske jeg også var med i en slik klubb!

Anonym sa...

Dette var ei fantastisk oppleving! Det var dei to utsendingane hjartans einige om!
tenk.. kulturhistorisk museum! Ein høyrer på namnet at dette er spanande og interessant! Trappa var ganske ekstraordinær, nydeleg handverk!
Blir flott med ein liten rapport frå kunstens verden :)

Linn sa...

Omskriving: Det vert gildt med ein stutt rapport frå verda åt kunsten.

Anonym sa...

Orsak! Landsmålet mitt er ikkje slik det stundom har vore. Eg vonar dette ikkje var eit lagnadstungt feilgrep frå mi side! Frå no av skal eg freiste å handsame landsmålsbruken på eit meir høveleg og rettvist gjerd.